Waar ‘staat’ jouw website?
Heb je een website of is je plan om dit jaar jouw nieuwe website te lanceren? Dan is dit een interessant artikel voor je. Leer wat meer over de eerste stappen die je dient te nemen en hoe het technisch in elkaar zit. Ik leg het je uit, in begrijpelijke taal.
1. Domeinnaam
Wanneer je écht vanaf nul begint met je website, is stap 1: het bedenken van een domeinnaam. Dit is de naam die achter www. komt te staan. Belangrijk is om een naam te bedenken die niet te lang is en zonder teveel scheidingsstreepjes. Hierdoor is de naam straks eenvoudig te onthouden (door toekomstige klanten) en gemakkelijk te delen, ook bij verbale communicatie. Meestal eindigt een domeinnaam op .nl of op .com. Daarnaast kun je, onder andere, ook kiezen uit .org / .eu of .nu. Voor een domeinnaam betaal je een prijs per jaar; de prijs is afhankelijk van wat er achter de laatste punt staat.
2. Controleren
Vervolgens moet gecontroleerd worden of deze domeinnaam al in gebruik is. Heb je een .nl domeinnaam bedacht en deze bestaat al, dan kun je kijken naar de .com variant. Of je moet toch weer even terug naar start en een nieuwe naam bedenken. Heb je een naam die nog niet bestaat en die je dus mag gebruiken, kun je alsnog er voor kiezen om ook de .com variant te claimen. Er kan dan een zogeheten ‘redirect’ aangemaakt worden. Wanneer een website bezoeker www.websitenaam.com intypt, wordt deze vervolgens automatisch doorgestuurd naar de website www.websitenaam.nl. Hier merkt de websitebezoeker vrijwel niks van. Zodra je een domeinnaam hebt aangeschaft, is deze van jou en mag niemand anders hem gebruiken.
3. Webhosting
Dit is de stap waarbij je kijkt bij welke partij jij je website neer zet. Deze partij is verantwoordelijk voor verschillende servers en software om de server te beschermen en up to date te houden. Op deze servers is een bepaalde ruimte beschikbaar. Zie het als een grote taart. Jouw nieuwe website zal een klein taartpuntje zijn. De grootte en hoeveelheid aan afbeeldingen en filmpjes bepalen de grootte van jouw taartpunt. Voor de ruimte betaal je per maand of per jaar een X-bedrag. ICT Dokter Zwolle is ook een zogeheten ‘hostingpartij’. Ik bied ruimte aan bestaande websites en nieuw te bouwen websites. Wanneer je website bij mij staat, houd ik in de gaten of jouw website altijd online is. Mocht dit even niet het geval zijn, krijg ik hier een melding van en kan ik hier vrijwel direct op anticiperen. Als je website ontwerp ook wordt beheerd door ICT Dokter Zwolle, dan krijg ik ook meldingen als je website bijvoorbeeld wordt aangevallen. Hierover later meer.
4. E-mailadres(sen) bedenken
Bij het kiezen van een webhostingpakket, kijken we naast de (verwachte) grootte van de website ook naar het aantal mailboxen. Een veelgebruikt e-mailadres is: info@websitenaam.nl. Maar om je e-mail goed te scheiden of omdat je meerdere collega’s in dienst hebt, kun je kiezen voor naam@websitenaam.nl of finance@websitenaam.nl/ inkoop@websitenaam.nl, etc. Alles voor de @ is vrij in te vullen. Het e-mailadres eindigt altijd met je domeinnaam. Dat staat ook wel zo professioneel.
5. Website omgeving
De basis van technische acties heb je bijna gehad. Nu is het belangrijk om te kiezen of je je website zélf vorm gaat geven of dit uit handen geeft. Op basis hiervan heb je al dan niet een keuze in de omgeving waar je website gaat ‘draaien’.
Waar moet je op letten?
Wanneer je het zelf gaat doen: let dan op dat je persoonlijke teksten voor je website schrijft, waarbij je jouw doelgroep aanspreekt. Hier stem je ook de kleuren en de complete uitstraling van je website op af. Ouderen hebben bijvoorbeeld meer belang bij een rustig uitziende website, groot en duidelijk lettertype en niet teveel toeters en bellen. Bestaat je doelgroep uit jongeren of mensen van middelbare leeftijd, dan kun je gerust wat meer knallen met kleuren, kiezen voor beweging in je website bij scrollen en met een automatische ‘slider’. Een slider bestaat uit afbeeldingen die elkaar na bijvoorbeeld 5 seconden opvolgen. Vaak zie je dit bovenaan een website. Als je het zelf doet, is WordPress een toegankelijk medium om te beginnen.
Wanneer je het uit handen geeft: let op dat je voor iemand kiest die jou goed aanvoelt en een persoonlijke en unieke website maakt. Waarbij je bedrijf (en dus ook jijzelf) goed naar voren komt, herkenbaar is én je je onderscheidt van de anderen binnen jouw vak. ICT Dokter Zwolle heeft een samenwerking met Margriet Ontwerp & Advies. Margriet heeft verschillende websites ontworpen, waaronder 2 verschillende pedicures. Zij zijn inderdaad allebei pedicure, maar heel verschillend. Dit kun je dan ook zien aan hun website: www.pedicurekirstenverheijen.nl en www.tevredenvoeten.nl. De opbouw, kleuren, huisstijl en algehele uitstraling zijn heel verschillend.
Het gaat hierbij niet om goed of fout, maar dat jij jezelf laat zien. Er zijn zoveel andere bedrijven die hetzelfde doen als wat jij te bieden hebt. Maar hoe laat jij jezelf zien? Margriet helpt je hier graag verder mee. Zij werkt ook binnen WordPress, maar dan op een manier waarbij ze helemaal de vrij hand heeft om een website vorm te geven.
Als de website klaar is, kun je na een korte uitleg, eenvoudig zelf teksten en afbeeldingen aanpassen. Handig als je bijvoorbeeld wilt gaan werken met blogs en een nieuwsbrief. Loop je dan toch nog tegen dingen aan, kun je altijd bij Margriet of mij terecht met je vragen. We helpen je graag verder en bouwen graag sámen met jou aan je website.
6. Punten waar je op moet letten bij je website
Naast het afstemmen van je teksten en uitstraling van de website op jouw doelgroep, zijn er nog een paar belangrijke aandachtspunten:
Qua indeling: zorg voor niet een te groot menu. Dit geeft zo’n brei aan informatie, dat de bezoeker er in verzandt en een algemeen bekend ‘keuze-stress-moment’ ervaart. En wat doe jij bij keuzestress? Je parkeert het en denkt: dat komt later. En later komt wel, maar dan ben je allang vergeten wat je ook alweer zou doen. Dus: neem je bezoeker bij de hand met behulp van maximaal 6 menu-items:
- Homepagina: hier verwelkom je de bezoeker en beschrijf je kort de problemen waar je doelgroep mee worstelt, wat dit met hen doet en wat ze kunnen bereiken. Vervolgens beschrijf je hóe ze dat kunnen bereiken, bijvoorbeeld m.b.v. linkjes naar een andere pagina met uitleg over je diensten en/ of producten. Eventueel kun je op de Homepagina ook een nieuwsblokje maken, waar je op een eenvoudige manier nieuws uit je bedrijf kunt weergeven.
- Wie is …? op deze pagina vertel je wat over jezelf. Niet over wat je kúnt, maar wie je bént. Wat jij belangrijk vindt, wat jouw voorgeschiedenis is en wat jouw passie met je bedrijf is. Wat wil je bereiken? Het hoeft niet een heel levensverhaal te worden of een CV, maar verhalenderwijs kun je zo al wel een soort band opbouwen met de bezoeker. Een bezoeker die een klik voelt, heeft meer ambitie om een klant van je te worden, dan iemand die zich niet aangesproken voelt, zichzelf niet herkent of die virtuele klik niet ervaart.
- Je diensten, behandelingen, etc.. hier laat je zien wat je kunt, met wat meer uitleg over wat het inhoudt en welk resultaat het de lezer kan opleveren. Je kunt hier de tarieven ook direct bij vermelden. Wanneer je dit op een aparte pagina plaatst, is het voor de bezoeker onduidelijk wat nu precies iets kost. Als je het gelijk bij de informatie over je dienst of behandeling vermeldt, is het meteen duidelijk. Daarnaast ben je mensen vóór, die puur en alleen naar de prijs kijken. Heb je een tarievenpagina, kijkt men alléén naar je prijs, terwijl jij meer te bieden hebt. Wil je dat iemand meer over je leest, dan is bovenstaand, naast overzichtelijk, een verstandig idee.
- Contact Een contactformulier maakt het hier gemakkelijker voor de bezoeker om inderdaad contact met je op te nemen. Daarnaast kun je sturen in de informatie die je van iemand wilt, zodat jij ook weer gemakkelijk kunt antwoorden. Naam, Telefoonnummer, E-mailadres, Onderwerp en Bericht kun je aanduiden als verplichte velden. Betreft een contactformulier zijn er nog een paar belangrijke aandachtspunten vanuit de AVG (klik hier) en betreft een SSL certificaat (klik hier). Verder kun je hier je contactgegevens en zakelijke gegevens kwijt. Denk aan BTW en KVK nummer, rekeningnummer en BIC code van je bank.
- Iets nieuws Een beetje vaag omschreven, maar stel: je hebt een nieuw product of dienst of een online programma waar je je nu echt op wilt richten en wat je onder de aandacht wilt brengen, dan kun je er een apart menu-item van maken. Het menu wordt áltijd gelezen (mits het niet te uitgebreid is).
- Webshop Afhankelijk van hoe uitgebreid je verwacht dat je webshop wordt, kun je er ook voor kiezen om je webshop een eigen domein te geven. Dit wordt dan: www.websitenaam.nl/webshop. In het menu van je website staat ‘webshop’, wanneer men hier op klikt, wordt men automatisch doorgestuurd naar het andere domein waar de webshop staat. Voordeel is dat bij een uitgebreide webshop, je website geen hinder ervaart, wat zich kenmerkt in langzaam laden.
7. De AVG en je website
In de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), staan ook verschillende punten die betrekking hebben op je website. Zo dien je je Algemene Voorwaarden en Privacy Statement duidelijk vindbaar (als aparte pagina’s) aan te bieden. Websitepagina’s kan namelijk iedereen lezen, pdf-bestanden kan niet iedereen openen op zijn computer of mobiel. De Algemene Voorwaarden en het Privacy Statement dienen in Jip- en-Janneke-taal geschreven te zijn, zodat iedereen de tekst kan lezen en begrijpen. Je mag niet vanuit de Algemene Voorwaarden verwijzen naar je Privacy Statement en andersom, vermeld het dan dubbel. Je hoeft trouwens niet alles zelf te bedenken, je kunt in eerste instantie informeren bij je branche-organisatie of zij concept formulieren beschikbaar stellen. Mocht dit niet het geval zijn, dan moet je er toch zelf even voor gaan zitten.
Algemene Voorwaarden
Kort gezegd vermeld je hierin de basis regels en afspraken hoe jij je werk wilt uitvoeren en wat je daarin van je klant verwacht.
Privacy Statement
Hier vermeld je in:
- Welke persoonsgegevens je verzamelt en bewaard.
- Hoe lang je de gegevens bewaard en met welk doel of vanwege welke reden.
- Hoe heb je de gegevens beveiligd?
- Wie is er verantwoordelijk voor de gegevens?
- Met wie deel je de gegevens en waarom?
- Hoe kan iemand zich uitschrijven (Recht op Vergetelheid)?
- Wanneer iemand zich uitschrijft, wat voor consequenties kan dit voor de klant hebben? Wanneer de klant bijvoorbeeld een online programma bij je gekocht heeft, dan heeft de klant na uitschrijven zonder naam en e-mailadres geen inlogmogelijkheid meer.
Dit laatste punt is niet voor ieder bedrijf van toepassing, maar denk er over na en benoem het in je Privacy Statement. Dit voorkomt eventuele onduidelijkheid en onenigheid voor later. Het gaat met de AVG er niet om dat er van alles niet mag, maar meer dat je duidelijk aangeeft hoe het zit en hoe jij omgaat met de persoonsgegevens en dat je hierin je verantwoordelijkheid laat zien.
Bij al je formulieren, zoals contactformulier en een inschrijfmogelijkheid voor je nieuwsbrief, dien je een link naar je Privacy Statement te plaatsen.
Cookiebeleid
Iedere website verzameld cookies. Er wordt onderscheidt gemaakt in:
Functionele cookies – zodat je website (en webshop) goed functioneren.
Analytische cookies – Denk aan Google Analytics. Hierbij geef je aan dat je gegevens verzamelt, opslaat in statistieken en analyseert.
Sociale cookies – als je een icoontje van social media op je website hebt, maak jij gebruik van deze cookies. Denk ook aan Facebook pixel.
In je cookiebeleid geef je kort uitleg over cookies en welke cookies jij gebruikt en waarvoor je de gegevens verzamelt. Daarnaast moet je instellen dat een bezoeker een melding te zien krijgt bij het bezoeken van je website.
SSL Certificaat: groen slotje voor je websitelink
Persoonsgegevens dien je dus goed te beschermen. Het is daarom ook belangrijk om gegevensverkeer van en naar je website beveiligd te versturen. Bijvoorbeeld wanneer een bezoeker jouw contactformulier invult. Zonder SSL certificaat kan iedereen hier bij: zie het als een gewone enveloppe. Mét SSL certificaat worden gegevens in aparte, versleutelde pakketjes verstuurd; als een soort aangetekende brief. Derden kunnen hier niet ongevraagd bij.
Daarnaast kijkt Google m.b.v. een ‘Google-bot’ per 1 januari 2019 strenger naar ieders website. Een website zónder SSL certificaat wordt lager geïndexeerd. Je bent dan dus minder goed vindbaar.
Tot slot leren consumenten ook steeds meer over veilig- en niet veilig. Op een website zonder groen slotje, laat je niet gauw je gegevens achter. En anders weet je nu dat je dat beter niet kunt doen.
In de wet staat niet beschreven welk middel je kunt gebruiken voor het beveiligen van persoonsgegevens . Maar een SSL certificaat is hier dus een belangrijk onderdeel van. Er zijn certificaten voor enkele domeinnamen, meerdere domeinnamen of wildcards.
Inschrijving nieuwsbrief of weggever (opt-in formulieren)
Veel websites hebben een ruimte waar de bezoeker zich in kan schrijven voor een nieuwsbrief of weggever (denk aan een gratis e-book, tips, checklist, intake, etc). Behalve dat iemand de weggever krijgt, komt hij ook met zijn e-mailadres op je e-maillijst. E-maillijsten zijn belangrijk. Ze bevatten gegevens van mensen die geïnteresseerd zijn in jou en in je producten of diensten. De gunfactor ligt dus al iets hoger dan zomaar een website-bezoeker. Daarnaast blijft een e-maillijst van jou. Likes op Facebook en volgers op Instagram zijn leuk, maar als iemand bij zo’n medium de stekker er uit trekt, heb je niks meer.
Bij de inschrijving voor je nieuwsbrief of weggever moet vooraf dus al duidelijk zijn waarvoor iemand zich inschrijft. Dit dien je als volgt (in eigen woorden) te vermelden:
- Iemand zal in de toekomst je nieuwsbrief ontvangen.
- In je nieuwsbrief zullen de volgende onderwerp(en) staan: …
- De nieuwsbrief verschijnt 1x per maand of 1x per week in iemands mailbox. (Geef de frequentie aan)
Eigenlijk moet de bezoeker hier akkoord voor geven d.m.v. het zetten van een vinkje (dit vakje mag niet automatisch aangevinkt staan), maar veel zogeheten opt-in formulieren zijn nog niet zo ver dat dit kan. Controleer wel of dit mogelijk is, want het verschilt per software wat je gebruikt. Ook moet er een vakje staan dat iemand akkoord gaat met je Privacy Statement, inclusief een linkje naar die pagina.
Basis
Hierboven heb ik je waardevolle informatie gegeven, zodat je nu weet hoe het zit. Nu kun je voor jezelf een stappenplan opzetten hoe je het gaat doen en waar aanpassingen nodig zijn. En je hoeft het niet helemaal alleen te doen, want ik kan je bij veel stappen ondersteunen:
- Aanvragen van domeinnaam, inclusief controle
- Webhosting en mailhosting
- Website ontwerp
- SSL Certificaat; voor nieuwe of bestaande website
- Opstellen van Algemene Voorwaarden & Privacy Statement
- Advies welke aanpassingen jouw website nodig is, betreft de AVG of Online Marketing.
Met welke stap kun jij wel wat hulp gebruiken? Vertel het me hier!